Cerber Motorsport - Wydział Mechaniczny PB

Bolid CMS-07

Bolid CMS-07

Siódme dziecko zespołu Cerber Motorsport ze Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club. Nowy bolid Formuły Student CMS-07 to lepsza aerodynamika, elektronika, konstrukcja nośna, silnik, napęd oraz zawieszenie. Budowa bolidu CMS-07 realizowana była przez dwa lata ze względu na ograniczoną liczbę studentów pozostałych po poprzednim projekcie. Przy realizacji tego projektu postawiono największy nacisk na zrozumienie podstaw, transfer wiedzy oraz poprawę jakości wykonania. Zespół projektowy uczestniczył w licznych szkoleniach i kursach, co przełożyło się na wykonanie znacznego przeskoku w rozwoju bolidów.

  bolid na torze 

Siódmy bolid jest kolejnym, w którym wykorzystano kompozytową konstrukcję nośną. Rozszerzone badania materiałowe oraz wykonanie odpowiednich testów wpłynęło w znaczącym stopniu na poprawę sztywności skrętnej całej konstrukcji, która w porównaniu z bolidem CMS-06 wzrosła blisko 1,5-krotnie. Rozbudowany pakiet aerodynamiczny został wykonany z wykorzystaniem nowej metody wytwarzania czyli infuzji. Pozwoliło to na poprawę jakości wykonania oraz sztywności elementów składowych pakietu aerodynamicznego. W jego skład wchodzą: zoptymalizowane przednie i tylne skrzydło, rozbudowana sekcja boczna oraz podłoga, w całości wykorzystano 25 autorskich profili lotniczych, dzięki czemu pakiet jest w stanie generować znaczną siłę docisku przy relatywnie niskim oporze. Poprawiona pozycja kierowcy, inne umiejscowienie silnika w przestrzennej ramie w połączeniu z zupełnie nowym niskim profilem opon wpłynęło pozytywnie na obniżenie środka ciężkości całego auta. Zabieg ten poprawił w znacznym stopniu właściwości trakcyjne bolidu, a tym samy czasy uzyskiwane na torze.

bolid na torze

Przeprojektowano układ zawieszenia, tak by dostosować charakterystykę jazdy do nowych opon. Dodatkowo zmieniono przekładnie kierowniczą, konstrukcję przedniego stabilizatora oraz zastosowano możliwość regulacji pedalboxa. Dział silnik i napęd udoskonalił obliczenia numeryczne przepływowe, które w połączeniu z badaniami wykonanymi na stanowisku badawczym pozytywnie wpłynęły na charakterystykę zewnętrzną silnika poprawiając zakres użytkowy momentu obrotowego. Znaczącą zmianą była również modyfikacja bloku silnika, która pozwoliła zastosować najniższą z dotychczasowych suchą misę olejową. Modyfikacja silnika w znacznym stopniu wpłynęła na obniżenie środka ciężkości. Dodatkowo poprawiono wydajność układu chłodzenia.

W bolidzie CMS-07 wykonano autorską wiązkę elektryczną zawierającą elementy niezbędnej telemetrii. Poprawiono również problemy z łącznością z bolidem oraz wykorzystano niezależne urządzenie do zapisu parametrów pracy silnika.

Przed udziałem zawodach Formuła Student, została zorganizowana również prezentacja bolidu CMS-07, która wzbudziła ogromne zainteresowanie mediów. Bolid w wystartował w sezonie 2021 w trzech seriach zawodów. Były to odpowiednio: Po raz pierwszy w historii zespołu – Formula Student Austria, Formula Student EAST oraz Formula SAE Italy.

bolid na torze

Parametry techniczne:

– masa: 215 kg

– silnik Honda CBR 600 RR – dostosowana do założeń projektowych

– przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 3,8 sek.

– prędkość maksymalna – 130 km/h

– 57 Nm momentu obrotowego przy 8900 RPM

– 82 konie mechaniczne przy 9200 RPM

– sekwencyjna skrzynia biegów

Rozwiązania zastosowane w aucie:

– zawieszenie umożliwiające pełną regulację w zależności od zmieniających się warunków na torze,

– rozszerzenie wykorzystania druku 3D metodą SLS

– hybrydowa konstrukcja nośna – połączenie stalowej ramy przestrzennej z kompozytowym „monocoque” o poprawionej sztywności

– zdalne połącznie z bolidem w czasie rzeczywistym

– autorskie wałki rozrządu

– zmodyfikowany blok silnika, który umożliwił zastosowanie jeszcze niższej misy olejowej

– wydajniejszy układ chłodzenia

– mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu z regulacją napięcia wstępnego

bolid na torze

× W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.